Pasta z kurkumy na detoks organizmu i poprawę trawienia

Przesadziliście troszkę w zimowym czasie z obfitymi posiłkami lub alkoholem? Snujecie się przeciążeni i pełni z kąta w kąt, męcząc się i przeklinając wszelkie przysmaki? Nie ma powodu
do umartwiania się, trzeba ratować sytuację, otrząsnąć się i dbać o siebie w przyszłości. Zachowując wspomnienie o pysznościach bez wyrzutów sumienia. Pomoże Wam w tym pasta z kurkumy i pieprzu. Warto mieć ją zawsze na podorędziu, gdy zwyczajnie zboczycie z dietetycznego  kursu. Trzeba wtedy po prostu zadbać o wątrobę i żołądek, żeby nawet przeciążone, miały szansę poradzić sobie 
z obfitością. Nie żałujmy kulinarnych grzeszków, ale wyciągajmy z nich wnioski. A gdy nabroimy, pomóżmy naszym narządom uniknąć skutków ubocznych. Zwłaszcza, że czas szybko płynie, wiosna niedaleko, a zdrowe ciało i dobre samopoczucie to walor bezcenny. Ale po co nam konkretnie taka forma mikstury czyli właśnie pasta? Choćby dlatego, że jest bardzo wygodna. Do herbatki poprawiającej trawienie bierzemy łyżeczkę pasty na gorącą wodę i mieszamy. Gdy chcemy zrobić zdrowotny napój na bazie domowego soku, wystarczy dodać łyżeczkę pasty i wymieszać. Potrzebujemy dosmaczyć smarowidło do chleba? Wystarczy pół łyżeczki pasty, która czeka w lodówce. Pastę można też zabrać ze sobą w słoiczku  do pracy czy na wyjazd, a znacznie trudniej pobrudzić nią wszystko dokoła, niż to bywa z kurkumą w wersji sproszkowanej.
A cóż takiego może dla nas zrobić mikstura z kurkumy, imbiru i pieprzu? No właśnie - sporo:

  • zapewni pomoc w detoksykacji po spożyciu alkoholu, działając przeciwzapalnie i regulując produkcję enzymów;
  • obniży poziom LDL i poziom cukru; 
  • pomoże także w stymulowaniu produkcji żółci i strawieniu wszystkich obfitych w tłuszcze pokarmów;
  • pomoże złagodzić dolegliwości związane z refluksem, zgagą i uczuciem przepełnienia;
  • zadziała rozkurczowo, gdy czujemy się pełni jak balon. 

Pasta z kurkumy
Składniki

  • 1 łyżeczka pieprzu czarnego mielonego
  • 1 łyżeczka mielonego imbiru
  • 13 łyżek wody

Wszystkie składniki umieścić w małym rondelku i gotować na maleńkim ogniu około 8 minut, aż pasta stanie się gęsta. Trzeba uważać, żeby pasta się nie przypaliła, gdy płyn zbyt szybko wyparuje, można dodać jeszcze łyżkę wody i wymieszać. Po 8 minutach gotowania pastę wystudzic i przełożyć do słoiczka. Zakręcić i przechowywać w lodówce.
Aby przygotować napar potrzebujemy 1 łyżeczki pasty na 1 szklankę wrzątku. Łyżeczkę pasty zalewamy wrzątkiem lub gorącą wodą, mieszamy i pijemy do dna.
Leniwi mogą także zaparzyć 1 łyżeczkę proszku z kurkumy ze szczyptą czarnego pieprzu, jednak pasta działa o wiele lepiej.
Na zwykłe przejedzenie dobre jest także zaparzenie kilku plasterków świeżego imbiru i wypicie jeszcze bardzo ciepłego naparu, można parzyć miętę, rumianek, korzeń arcydzięgla. Jednak napar z kurkumy jest bezpieczny nawet gdy mamy bardziej złożone dolegliwości żołądkowo-jelitowe.
Oczywiście, gdy cokolwiek nas niepokoi na tyle, żeby uznać to za poważne, udajemy się po poradę lekarską.

Uwaga: pamiętajcie, aby nie przesadzić. To dawka czyni truciznę. Wprawdzie kurkuma jest rośliną o niskiej toksyczności, jednak jest kilka przeciwwskazań i warto wziąć je na poważnie pod uwagę: kamienie żółciowe, zwężenie przewodów żółciowych, przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych, zaostrzona choroba wrzodowa.  

Literatura:
Kwiecien, S., Magierowski, M., Majka, J., Ptak-Belowska, A., Wojcik, D., Sliwowski, Z., Magierowska, K., & Brzozowski, T. (2019). Curcumin: A Potent Protectant against Esophageal and Gastric Disorders. International journal of molecular sciences, 20(6), 1477. https://doi.org/10.3390/ijms20061477

Yoshida N. (2007). Inflammation and oxidative stress in gastroesophageal reflux disease. Journal of clinical biochemistry and nutrition, 40(1), 13–23. https://doi.org/10.3164/jcbn.40.13

Thamlikitkul, V., Bunyapraphatsara, N., Dechatiwongse, T., Theerapong, S., Chantrakul, C., Thanaveerasuwan, T., Nimitnon, S., Boonroj, P., Punkrut, W., & Gingsungneon, V. (1989). Randomized double blind study of Curcuma domestica Val. for dyspepsia. Journal of the Medical Association of Thailand = Chotmaihet thangphaet, 72(11), 613–620.

Komentarze