Menu gorne

wtorek, 23 sierpnia 2016

Batony sezamowo – kokosowe Raw

Takie batoniki nie ustępują w niczym gotowym batonom tego typu, a są dużo tańsze.
Wersja z sezamem zawiera w sobie nieco jego goryczki, ale ja sezam bardzo lubię, więc mnie bardzo smakują. Można część sezamu zastąpić migdałami lub nerkowcami.
Nie dodajemy żadnego dodatkowego tłuszczu, bo jest go dostatecznie dużo we wiórkach i sezamie. Słodycz i wilgotność zapewnia banan i daktyle. Wykonanie jest szybkie i uda się każdemu, zapewni drugie śniadanie i przekąskę na wszelkich wypadach i wycieczkach.
Wegańskie, bezglutenowe, sycące i pyszne!
Zalety składników:
sezam – wapń, magnez, żelazo, witaminy z grupy B, sporo białka i nienasycone kwasy tłuszczowe
wiórki kokosowe – kwasy MCT, błonnik
banan – potas, magnez
cynamon – wpływa stabilizująco na poziom cukru i trawienie
kakao – magnez, potas, cynk, nieco wapnia
daktyle – potas, nieco magnezu, łatwo przyswajalne cukry


wtorek, 16 sierpnia 2016

Bułki grahamki z oliwą na mleku roślinnym

Nie ma nic prostszego niż takie domowe bułki. Kiedy zabraknie pieczywa albo kiedy mamy ochotę właśnie na bułeczki, jednak bez niechcianych dodatków i polepszaczy. Taki skromny własny wypiek przygotujemy z łatwością i z korzyścią dla konsumentów. Przez około 2 dni można je zjadać ze smakiem, a jeśli zostaną na później, po prostu podgrzać w opiekaczu lub zrobić domowe grzanki.

wtorek, 9 sierpnia 2016

Kolby kukurydzy pieczone z masełkiem czosnkowym

Moja ulubiona forma kukurydzy to bardzo młode, niedojrzałe kolby, jakie obecnie można dostać w postaci marynowanej. Jednak mnie od dzieciństwa smakowała tylko forma świeża, prosto z kukurydzianego pola. Wraz z postępującym wiekiem i zanikiem okolicznych kukurydzianych pól, przestawiłam się na wersję dojrzałą i nie da się ukryć, bardzo smaczną, zwłaszcza z maślanym okładem. Sycąca i urozmaicająca jadłospis. Warto ją upiec przy okazji pieczenia ciasta czy pasztetu, wtedy dosłownie upieczemy „dwie pieczenie na jednym ogniu”.

niedziela, 24 lipca 2016

Puree z kalafiora z parmezanem i czosnkiem

Puree z kalafiora może znakomicie zastąpić ziemniaki jadane tradycyjnie do obiadu lub stać się ciekawym smakowym dodatkiem do warzyw pieczonych, oczywiście zawsze w asyście pysznej surówki. Kalafior jest tak smacznym warzywem, że warto wykorzystać każdą możliwą odsłonę, żeby mógł wzbogacić nasze menu, jednocześnie nie nudząc domowników powszechnie stosowaną formą podania, czyli w towarzystwie tartej bułki. Można go używać również jako nadzienie do naleśników i pastę do pieczywa. 

wtorek, 19 lipca 2016

Placki z cukinii z ziemniakami i marchewką

Lato mamy zmienne jeśli chodzi o pogodę, ale warzyw nadal obfitość i szkoda byłoby przegapić zrobienie chociaż raz takich placków. Składniki są dostępne przez cały rok i będzie można długo powtarzać ten pomysł, wprowadzając szereg sezonowych modyfikacji. Można je również upiec w piekarniku, co u mnie jest częstym działaniem, ale warto wtedy zrobić więcej, żeby nie marnować energii elektrycznej dla kilku placuszków. Można je także upiec np. przy okazji pieczenia pasztetu czy zapiekanki. Placki do pieczenia przygotowujemy tak, jak np. w tym przepisie. Smarujemy lekko oliwą i układamy na papierze do pieczenia. Wystarczy pół godziny w 180°C i mamy mnóstwo wartościowego jedzenia.
W poniższej propozycji placuszki usmażyłam z braku czasu i z powodu małej ilości placków, ale skończyło się na tym, że musiałam zrobić za chwilę kolejną porcję, więc może lepiej było od razu wziąć się za pieczenie?

czwartek, 7 lipca 2016

Lody bananowo – orzechowe z jagodami bez maszynki

Jeśli kiedyś powiedziałam o innych lodach, że są najlepsze, odwołuję to teraz. Bo to właśnie te są tymi naj. Proste, z kilku składników, wegańskie, z prawdziwymi leśnymi jagodami, które stanowią lekko kwaśną przeciwwagę dla słodyczy lodów. Nie ma mowy o emulgatorach, byle jakim tłuszczu i sztuczności. Jest pełnia smaku i słodyczy – prawie bez wysiłku. Jeśli zrobimy je rano, będą na poobiedni deser, wystarczy na około 6 godzin wstawić je do zamrażarki.

poniedziałek, 27 czerwca 2016

Zupa kalafiorowo – ziemniaczana z soczewicą

Lato to doskonały czas dla zup, nie tylko chłodników. Nawet w krajach, gdzie jest naprawdę gorąco jada się zupy na ciepło. Ugotowane składniki są lżej strawne i stanowią smaczny pełnowartościowy posiłek kolacyjny lub obiadowy. Nie dostarczając zbyt wiele kalorii i nie obciążając żołądka.


sobota, 18 czerwca 2016

Jogurty roślinne z orzechów włoskich i mleka kokosowego, bez laktozy i glutenu

Coraz częściej i z różnych powodów rezygnujemy z nabiału. Jednak nasza flora jelitowa nadal chciałaby korzystać z naturalnych probiotyków, a nam samym przyda się urozmaicenie jadłospisu.
Taki roślinny jogurt jest bardzo prosty w wykonaniu i fermentuje sam. Można go zrobić w jogurtownicy, ale też w zwykłym naczyniu szklanym lub plastikowym i nakryć ciepłym ręcznikiem dla podtrzymania temperatury.
Roślinne wersje jogurtu, poza sojowym, wymagają dodatku pektyny jako zagęstnika, ponieważ pomimo fermentacji i dobrego smaku, otrzymujemy zbyt płynną konsystencję produktu finalnego.
Eksperymentowałam już ze skrobią i agarem, ale najlepsza okazała się pektyna. Najłatwiej kupić w mojej okolicy właśnie taką, jakiej użyłam.
Jogurt orzechowy z włoskich orzechów to mój faworyt, chociaż jest dużo mniej kremowy od kokosowego i ma mniej gładką strukturę, jest przepyszny. Można go wzbogacić melasą buraczaną i wtedy jest jeszcze lepszy.
Kokosowa wersja nie wymaga produkcji własnego mleka, choć z własnego kokosowego robiłam już jogurty i też wychodziły smaczne, jednak nie tak kremowe, pewnie przez mniejszą ilość tłuszczu w mleku domowym.
Do jogurtów roślinnych dodaję zawsze całe opakowanie kultury jogurtowej, chociaż jest przeznaczona na 2 litry mleka, trudno ją podzielić, a całe opakowanie upewnia mnie, że konsystencja i całość się uda.

niedziela, 12 czerwca 2016

Frużelina truskawkowa - pyszna kisielogalaretka

Najlepsze owoce i najwartościowsze, to oczywiście te świeże, prosto z krzaczka. Jednak kiedy chcemy je przenieść na bardziej deserowy grunt, możemy zrobić frużelinę, trochę kisiel i trochę galaretkę. Można ją podawać samą, z kleksem jogurtu na deser lub do naleśników, racuchów, placków, jako krem do ciast i ciasteczek. Można użyć także innych owoców lub pomieszać różne. Należy tylko pamiętać, aby na każde 250 g owoców, dać 1 łyżeczkę agaru i 1 łyżeczkę skrobi. Kwestię dosłodzenia pozostawiam indywidualnej ocenie, ponieważ wiele zależy od naszych upodobań i naturalnej słodyczy owoców.


poniedziałek, 6 czerwca 2016

Placek z kaszy jaglanej i włoskich orzechów z jagodami

Gdy brak pomysłu na ciasto, a my, bliscy lub nasi goście nie jemy jaj i mleka, taki jaglany mix orzechowo - jabłkowy uratuje sytuację. Może zostać pokrojony na długie kawałki jak batony i będzie batonikiem jaglanym, albo wyjęty wprost z piecyka może zostać podany jako ciepła zapiekanka śniadaniowa, wyjmowana z formy łyżką. Wierzch można polać odrobiną płynnego miodu i nikt już się takim smakom nie oprze. Może też zostać po prostu plackiem, o którym nikt nie powie, że został upieczony z kaszy.

niedziela, 29 maja 2016

Surówka z sałaty rzymskiej, kalarepki, pora i selera naciowego

Zbliża się czas letni i to najlepszy moment na jedzenie surówek i sałatek, nie tylko jako dodatek do obiadu. Jako samodzielne dania kolacyjne lub jako posiłki do pracy można je wzbogacać fetą, mozzarellą, innymi warzywami lub dodatkiem pomarańczy i naturalnego jogurtu. Niech wyobraźnia pracuje, a podniebienie czerpie z tego jak najwięcej.

środa, 25 maja 2016

Kotleciki z czerstwego chleba i pieczarek

Co zrobić z dobrym chlebem, którego nie zdążyliśmy zjeść i podsuszył się porządnie? Na pewno nie wyrzucać. Pokroić w kostkę, namoczyć i zrobić wspaniałe kotleciki z pieczarkami. Skład jest bardzo prosty, podobnie przygotowanie.
Nigdy nie wyrzucam pieczywa, zwłaszcza że sama je piekę i dla mnie jest dobre również wtedy, kiedy jest porządnie czerstwe. Jednak kiedy wyrafinowane podniebienie domowników zaczyna kaprysić na taki podsuszony chlebek, robię dania w tym stylu. Niczego nie marnujemy, tworzymy nowe przepisy, przy okazji się najadając. Wystarczy odrobina sosu i dużo surówki, a udany obiad macie jak w banku.

niedziela, 22 maja 2016

Łatwy sernik czekoladowo – daktylowy

Jak się nie napracować i zrobić coś zadowalającego gości? W dodatku bez cukru, wykorzystując tylko zasoby naturalnej słodyczy z daktyli, nie lepiąc żadnego spodu i nie ubijając piany?
Zrobić właśnie ten czekoladowy serniczek. Nie ma w nim dodatkowego tłuszczu, wykorzystujemy jedynie ten, który jest naturalnie zawarty w twarogu. Za spód posłużą nam biszkopty w skromnej ilości, a gorzka czekolada stanie się znakomitą polewą, domykając pełnię czekoladowego smaku. 

środa, 18 maja 2016

Batoniki energetyczne z daktylami, poppingiem i nasionami chia, bez glutenu

Proste, szybkie i pyszne, a daktyle nadają im karmelowego posmaku. Doskonałe na energetyczny dodatek do drugiego śniadania albo przekąskę piknikową. Doskonale zastąpią niejedno ciastko z kremem i nie dostarczą nam przetworzonych składników ani utwardzonych tłuszczy. Lista składników do ich przygotowania to tylko 4 produkty i tak naprawdę trzy podstawowe, które również wystarczą, aby batoniki były pyszne.

niedziela, 8 maja 2016

Ciasteczka dyniowo – kokosowe z orzechami włoskimi słodzone daktylami

Takie ciasteczka są szybkie i łatwe. Dodatkowo bezglutenowe i bez zbóż, a przede wszystkim – smaczne. Mogą je z łatwością formować dzieci, są słodzone daktylami i nie ma potrzeby dodawania innych substancji ani dodatków słodzących. Zaspokajają potrzebę słodyczy w mało pracochłonnej i wartościowej formie. Polane gorzką czekoladą staną się podwójnie czekoladowe i nabiorą bardziej atrakcyjnego charakteru. A w prostym wydaniu, mogą wylądować jako dodatek w pudełku z drugim śniadaniem dla dziecka jako zdrowy deser i już żaden batonik nie będzie potrzebny.  


czwartek, 5 maja 2016

Sałatka z kaszy kuskus z kiełkami rzodkiewki i szczypiorkiem

Szybkie dania do lunch boxów stały się ostatnio moimi częstymi posiłkami z powodu braku czasu. Czas i jego brak jednak nie zwalnia z przygotowywania wartościowych posiłków ze składników, które akurat mamy w domu. Szczypior jest z własnej doniczki, a kiełki wyhodowane w domowej kiełkownicy. Mamy szybki posiłek na obiad lub drugie śniadanie do pracy.


poniedziałek, 2 maja 2016

Kaszotto z kaszą bulgur, bakłażanem i ostrą papryczką

To coś szybkiego, prostego, dla wielbicieli risotta oraz dań prostych i szybkich, a jednocześnie wartościowych. W kaszy bulgur znajdziemy sporo błonnika i witamin z grupy B. Uszczkniemy również nieco wapnia, potasu i magnezu, a przy okazji smacznie zjemy. Bo każdy posiłek na początek powinien być po prostu smaczny!


sobota, 30 kwietnia 2016

Granola jabłkowo – owsiana z rodzynkami i orzechami

Granola w tej postaci nie potrzebuje już dosładzania miodem ani syropami. Jest lekko słodka i posklejana, o konsystencji chrupkiego ciastka. Jeśli uformujemy ją w małe ciasteczka – otrzymamy beztłuszczowe, energetyczne ciacha, na wyprawę górską albo piknik, a jeśli dołożymy kilka łyżek oleju kokosowego, zmienimy konsystencję ciastek na mniej chrupką, ale też bardziej elastyczną i dostarczającą więcej energii.


wtorek, 26 kwietnia 2016

Gołąbki z pieczarkami i soczewicą w papierze ryżowym

Do takich gołąbków można wykorzystać ryż i soczewicę, które zostały nam z poprzedniego dnia, a z papierem ryżowym jest znacznie mniej pracy niż z kapustą. Szybko mięknie i można bez specjalnej zręczności uformować z niego pożądane kształty gołąbkowe. Dodatkowo dość szybko można to danie przyrządzić i stanowi wartościowy i smaczny posiłek dla całej rodziny lub grupki przyjaciół.


sobota, 23 kwietnia 2016

Bigos na kapuście pekińskiej z rodzynkami i bakłażanem

Bigos w dietetycznej wersji z łatwo gotującej się kapusty pekińskiej to sposób na szybkie danie w wersji fit. Można go podawać z kaszą lub ryżem. Wspaniale smakuje także z ziemniakami. Czasem przyrządzam go w wersji zupy, dodając więcej wody i wtedy staje się ciekawą zupą kapuścianą. Rodzynki spełniają rolę suszonej śliwki i równoważą smaki. Pięknie pęcznieją i zatracają w gotowaniu swoją słodycz, oddając ją wywarowi.


Zobacz również

Zobacz również